luni, 5 decembrie 2011

Categorii de valori care pot fi asociate acţiunilor unei întreprinderi


1.Valoarea nominală (nominal value)
Este valoarea înscrisă pe titlu, stabilită cu ocazia emisiunii.Este valoarea la care acţiunile sunt încorporate în capitalul social al întreprinderii.
Capitalul social = nr. de acțiuni comune* valoarea nominală a acțiunii comune.

2.Valoarea contabilă (book value)
Este valoarea acţiunii comune calculată în funcţie de datele înregistrate în contabilitate, în bilanţ. Valoarea contabilă a acţiunii comune a unei întreprinderi se calculează în funcţie de valorile la care activele şi pasivele acesteia sunt înregistrate în contabilitate (în bilanţ).
      Valoarea contabilă a acţiunii comune a unei întreprinderi se calculează ca un raport între Activul Net Contabil (valoarea contabilă a capitalului propriu al întreprinderii) și, numărul de acțiuni comune.
Valoarea contabilă a acţiunii comune = ANC (valoarea contabilă a capitalului propriu)/Numărul acţiunilor comune
ANC =Activul Net Contabil (valoarea contabilă netă a activelor întreprinderii sau, valoarea contabilă a capitalului propriu al întreprinderii)
ANC = Valoarea totală înregistrată a activelor (AT) – Valoarea totală înregistrată a obligaţiilor(OT)

Valoarea contabilă poate fi calculată la următoarele nivele:

  1. La nivelul unui activ real din patrimoniul unei întreprinderi
În acest caz, valoarea contabilă este valoarea la care activul respectiv este înregistrat în bilanţ.
  1. La nivelul întregii întreprinderi
Valoarea contabilă este reprezentată de Activul Net Contabil sau, în Marea Britanie, Valoarea netă a activelor întreprinderii.
Valoarea contabilă a întreprinderii este valoarea înregistrată a acesteia.
Se calculează prin diferenţa între valoarea înregistrată (contabilă) a activelor întreprinderii şi valoarea înregistrată a obligaţiilor acesteia.
3. La nivelul unui proiect de investiţie
Valoarea contabilă a proiectului este costul iniţial al proiectului de investiţie pentru care există facturi şi chitanţe.
4. La nivelul acţiunilor întreprinderii
Valoarea contabilă a acţiunii comune = ANC (valoarea contabilă a capitalului propriu al întreprinderii)/Numărul acţiunilor comune.

3.Valoarea de piaţă
Valoarea de piaţă este preţul la care active similare sunt tranzacţionate pe o piaţă liberă, la un moment dat.
Din punctul de vedere al existenţei unei valori de piaţă întreprinderile se împart în două categorii:
-          întreprinderi cotate, ale căror acţiuni se tranzacţionează în cadrul unei piețe organizate de capital (piața bursieră și extrabursieră);
-          întreprinderi necotate, ale căror acţiuni nu sunt tranzacţionate la bursă şi pe piaţa extrabursieră: societăţi pe acţiuni necotate, SRL-uri, alte tipuri de societăţi comerciale.

a) Întreprinderi cotate
În cazul întreprinderilor cotate la bursă şi pe piaţa extrabursieră există o valoare de piaţă a acţiunilor. Aceasta se identifică cu preţul curent al pieţei aferent titlului respectiv, aşa cum este indicat el de ultima tranzacţie efectuată.
 Bursa este considerată un mecanisn eficient de stabilire a preţului.
Ea adună toţi vânzătorii şi cumpărătorii la un loc, permite accesul la informaţii și, deci, efectuarea unor tranzacţii în cunoştinţă de cauză. Acest lucru i-a determinat pe analiști să concluzioneze că valoarea de piață a acțiunilor comune a unei întreprinderi se identifică cu preţul la care acestea se tranzacționează în cadrul pieței respective.
Valoarea de piaţă totală a acţiunilor comune ale unei întreprinderi, calculată în funcție de numărul de acțiuni și cursul bursier al acțiunii comune, poartă denumirea de Capitalizarea Pieţei.
Capitalizarea Pieţei = nr. de acțiuni comune * cursul bursier al acțiunii comune
Acest indicator reflectă valoarea de piaţă a capitalului propriu comun al întreprinderii și, implicit, valoarea de piață a întreprinderii.
Comunitatea investiţională utilizează această cifră ca un criteriu în vederea aprecierii dimesiunii unei întreprinderi, alături de alte criterii cum sunt: cifra de afaceri, numărul de personal. Este denumită, în mod frecvent, “Market Cap”.
      Termenul capitalizarea pieţei nu ar trebui să fie confundat cu capitalizarea companiei (company’s capitalization) care este legat de bilanţul întreprinderii, reprezentând suma dintre capitalul propriu (comun şi preferenţial) şi datoria pe termen lung, aşa cum sunt reflectate acestea în bilanţ.
Acţiunile companiilor mari, medii şi mici sunt numite ca:
-          large-cap;
-          mid-cap;
-          small-cap.
Așa cum sublinia Les Livingstone (2006)
”Companiile ale căror acţiunii se tranzacţionează public pe piaţă sunt evaluate şi reevaluate, în mod constant, pe măsură ce acţiunile lor sunt cumpărate şi vândute de către investitori. Aceste evaluări sunt reflectate în preţurile fluctuante ale acţiunilor lor”.

b) Întreprinderi necotate
În cazul întreprinderilor necotate la bursă şi pe piaţa exrabursieră, nu există o valoare de piaţă a acţiunilor. În absenţa unui preţ al pieţei, valoarea de piaţă a acțiunii comune și, implicit, valoarea de piață a întreprinderii, este rezultatul unui proces de evaluare. În acest context, valoarea de piață a unui titlu reprezintă preţul estimat la care se apreciază că acesta ar putea fi tranzacționat, la un anumit moment de timp.
Valoarea de piață vizează cel mai probabil preț, la care se apreciază că ar putea fi încheiată o tranzacție, în contextul condiţiilor economice și ale pieței existente la data evaluării.
Valoarea de piaţă este o valoare în legătură cu piaţa. Ea are la bază aşteptările marii majorităţi a investitorilor de pe piaţă în privinţa rentabilităţii şi riscului unei afaceri. Așa cum sublinia Les Livingstone (2006)
În cazul întreprinderilor necotate la bursă nu există nici o referinţă de piaţă în vederea determinării valorii. Nu există preţuri care să reflecte valoarea acţiunilor acestora pe pieţele financiare. Din acest motiv, stabilirea valorii acestor întreprinderi necesită apelarea la serviciile de evaluare.[...]Spre deosebire de NYSE sau NASDAQ nu există nici un loc în care să se achiziţioneze sau, să se vândă, afacerile necotate, în afara comunităţii brokerilor de afaceri. Această lipsă a unei pieţe eficiente determină o cerinţă critică pentru serviciile de evaluare.”

4.Valoarea Intrinsecă

Valoarea intrinsecă(numită, uneori, şi valoarea fundamentală) este rezultatul analizei fundamentale. Analiza fundamentală reprezintă o analiză, cu caracter obiectiv, a caracteristicilor intrinseci ale titlului evaluat, ale întreprinderii emitente, caracteristici urmărite, în general, de evaluatori specializaţi. De exemplu, valoarea intrinsecă a acţiunilor unei societăţi comerciale poate fi stabilită de către un analist al valorilor mobiliare, în urma realizării unei analize aprofundate a întreprinderii (analiza fundamentală). Ea reflectă punctul de vedere al specialistului în privinţa rentabilităţii şi riscului unei afacerii.
Valoarea intrinsecă se poate diferenţia de valoarea de piaţă. În cazul în care valoarea intrinsecă este superioară valorii de piaţă, se apreciază că, în ochii investitorilor de pe piaţă, titlurile sunt subevaluate. În cazul contrar, în care valoarea intrinsecă este inferioară valorii de piaţă, se apreciază că, în ochii investitorilor de pe piaţă, titlurile sunt supraevaluate.
Pe o piaţă eficientă cele două valori ale acțiunii vor fi egale. În general, în cazul în care valoarea intrinsecă a unui titlu se diferenţiază de preţul curent al pieţei, competiţia dintre investitori, în căutarea oportunităţilor de profit, va determina egalizarea, în echilibru, a celor două valori.
Piaţă eficientă reprezintă piaţa în care valoarea tuturor titlurilor, la orice moment de timp,  reflectă, în întregime, toate informaţiile disponibile, rezultând o egalitate între  valoarea de piaţă şi cea intrinsecă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu