Sistemul de gestiune a bazelor de date (SGBD) Microsoft Access face parte din pachetul de aplicaţii Microsoft Office, având caracteristicile specifice unui sistem de gestiune a bazelor de date relaţionale, care reprezintă totodată un instrument complex de dezvoltare a aplicaţiilor de baze de date. Microsoft Access include facilităţile oferite de sistemul de operare Microsoft Windows (meniu contextual al obiectelor, de exemplu); în plus, permite şi facilităţi de tipul drag and drop. Microsoft Access este compatibil cu tehnicile de legare şi încapsulare din tehnologia OLE Microsoft. Caracteristicile definitorii ale SGBD Access sunt următoarele:
1. Posibilitatea creării unei baze de date care poate fi utilizată de către un utilizator sau mai mulţi utilizatori în mod partajat;
2. Interogarea bazei de date se poate realiza în mod grafic prin interfaţa QBE (Query By Example), sau prin limbajul SQL (Standard Query Language);
3. Automatizarea unor activităţi/acţiuni prin macro-comenzi sau prin aplicaţi program în limbajul VBA;
4. Realizarea importului/exportului de date către alte aplicaţii ale pachetului Microsoft Office sau alte SGBD de tip relaţional;
5. Interfaţa utilizator este uşor de folosit şi respectă principiile de utilizare caracteristice tuturor aplicaţiilor pachetului MS Office;
6. Asistenţă în dezvoltarea aplicaţiilor şi utilizarea bazei de date;
7. Existenţa componentei Help şi a facilităţilor de ajutor de tip contextual;
8. Instrumente de lucru interactiv pe baze model de tip Wizard pentru a ajuta utilizatorii în dezvoltarea de aplicaţii;
O bază de date ACCESS este bază de date relaţională orientată spre obiecte. Obiectele aferente unei baze de date creată pot fi observate în panul din stânga din Figura 1 – Panoul de navigare. Acesta oferă și posibilitatea vizualizării pe categorii de obiecte sau în funcţie de relaţiile care există între acestea, data creării ş.a.m.d.
Un element de interfaţă specific versiunii 2007 este Office Button (Butonul Microsoft Office) , din partea stângă-sus, care se foloseşte pentru gestionarea lucrului cu fişierele în general (el poate fi considerat un înlocuitor al meniului File din versiunile anterioare ale aplicaţiilor Microsoft Office). Principalele elemente pe care el le conţine (Figura 2) sunt:
§ un meniu de comenzi de bază (New, Open, Convert etc.) pentru lucrul cu fişiere;
§ o listă a celor mai recente documente;
§ comenzi legate de tipărirea şi salvarea fişierelor;
§ butonul Access Options (Opţiuni Access), utilizat pentru a vizualiza şi selecta diferite opţiuni de configurare al Access-ului (componenţa panglicilor cu butoane, modalităţi de vizualizare a unor elemente de interfaţă, localizarea implicită a noilor baze de date create etc.).
Lista butoanele de comenzi este concentrată în bara de comenzi rapide (implicit, situată în dreapta butonului Office) şi patru file: Home, Create (care conţine tipurile de comenzi pentru crearea obiectelor prezentate în paragrafele următoare), fila External data – pentru realizarea preluării/exportării datelor din/către alte aplicaţii şi fila Database Tools.
Tabelele
Construirea tabelelor Access se poate rezuma la două activităţi principale: crearea structurii (în modul de vizualizare Design View, spre exemplu) şi popularea tabelului cu date – direct, în modul de vizualizare Datasheet View (asemănător mediului de lucru din aplicaţia Excel), sau prin intermediul formularelor sau instrucţiunilor VBA.
Câmpurile din tabelele ACCESS trebuie definite ca fiind de un anumit tip de dată, în funcţie de elementele pe care va trebui să le stocheze fiecare câmp (text, date calendaristice, legături către fişiere externe etc.) şi în funcţie de limitările de spaţiu de care trebuie să ţinem cont – în special atunci când este vorba de baze de date foarte mari, care trebuie să execute rapid un număr foarte mare de operaţii.
Interogările
Interogările sunt obiecte virtuale de tip tabelă, adică vizualizări, care nu au corespondent fizic, fiind definite cu ajutorul tabelelor create deja în baza de date. Tabelele virtuale definite cu ajutorul interogărilor permit efectuarea:
- selecţiilor şi sortărilor în tabele;
- calculelor simple şi analizelor încrucişate;
- acţiunilor (adăugarea, ştergerea, actualizarea înregistrărilor);
- operaţiilor SQL.
Crearea unei cereri de interogare în Access 2007 se poate face în mai multe moduri:
§ utilizând instrumentul Wizard;
§ prin intermediul ferestrei de proiectare (Query Design) ;
§ cu ajutorul limbajului SQL;
§ prin salvarea unei operaţii de filtrare ca cerere de interogare.
Formularele
Formularele sunt obiecte folosite pentru a consulta sau actualiza datele dintr-un tabel sau o structură de interogare. Ele fac mai uşoară munca de introducere a datelor într-o bază de date, dar şi vizualizarea celor deja existente, pentru a le face modificări. În figura 4. este exemplificată utilitatea acestui obiect pentru introducerea datelor unei noi persoane în baza de date. Aspectul formulare poate să difere foarte mult ca structură, dar şi modalităţile oferite de Access 2007 pentru crearea şi modificarea lor sunt multiple (vezi butoanele din grupul Forms, aferent filei Create).
Rapoartele
Rapoartele sunt obiecte folosite pentru a sintetiza datele stocate într-o tabela reală sau virtuală şi a oferi un rezultat tipărit al informaţiilor din baza de date – un raport ACCES, de la cea mai simplă listă a unui tabel până la rapoartele cele mai complexe ce conţin regrupări de înregistrări şi calcule.
Asemenea celorlalte obiecte prezentate până acum, rapoarte pot fi create în mai multe modalităţi, în funcţie de complexitatea dorită şi de gradul de personalizare pe care dorim să-l oferim acestor situaţii de ieşire. Distingem astfel:
§ un mod de creare rapid, fără prea multe informaţii solicitate privind conţinutul (butonul Report din grupul Reports, fila Create);
§ un mod de asemenea facil, dar cu posibilitatea de a face mici precizări privind o „triere” a câmpurilor care să apară în raport (Report Wizard);
§ generarea unui raport „de la zero” (Blank Report), populând fiecare secţiune cu elemente de tip control (liste, butoane, imagini), diferite surse de date şi explicaţiile de tip text aferente.
Macrocomenzile şi modulele
Macrocomenzile ACCESS reprezintă o modalitate optimă de acces la date, care permit automatizarea mai multor sarcini folosind un limbaj specific. Pentru a rezolva o sarcină mai complexă se poate construi un macro (format dintr-o mulţime de acţiuni) sau o procedură (formată dintr-o succesiune de instrucţiuni scrise în limbajul de programare Visual Basic).
Vom exemplifica în continuare utilitatea unui asemenea obiect într-o bază de date: să presupunem că dorim să creăm un raport direct din unul din formularele de introducere de date. Există posibilitatea să adăugăm un buton la formular şi să creăm apoi o macrocomandă care porneşte raportul. Macrocomanda poate fi individuală (un obiect separat în baza de date), care este apoi legată la evenimentul On Click (La Clic) al butonului sau poate fi încorporată direct în evenimentul On Click al butonului — o caracteristică nouă în Office Access 2007. La clic pe acel buton, macrocomanda se lansează în execută şi porneşte raportul.
Modulele program conţin o parte a codului VBA al aplicaţiei, şi anume declaraţiile de variabile şi constante, funcţiile şi procedurile globale ale întregii aplicaţii. VBA reprezintă un mediu de programare orientat obiect.
Un obiect este o entitate autonomă ce prezintă caracteristici (proprietăţi: mărime, culoare, valoare etc.) şi comportamente (metode) proprii. Unele obiecte au o reprezentare vizuală (Formular, Raport etc.) în timp ce altele nu sunt accesibile decât în cod VBA (DBEngine, Container etc.) Marea majoritate a obiectelor vizuale au posibilitatea de a reacţiona la evenimente (deschidere, actualizare etc.). Programarea VBA permite declanşarea evenimentelor, comportamentelor specifice asupra obiectelor prin intermediul codului program: metode, proceduri şi funcţii.
§ Evenimentul reprezintă acţiunea utilizatorului sau a sistemului asupra unui obiect ceea ce declanşează execuţia codului program corespunzător.
§ Metoda constă în codul program predefinit ce se raportează la un tip de obiect şi care se execută în momentul apariţiei unui eveniment.
§ Procedura este alcătuită dintr-un set de instrucţiuni (un modul program) ce nu returnează nici o valoare ci execută o anumită acţiune.
§ Funcţia constă dintr-un set de instrucţiuni (un modul program) care în urma execuţiei returnează o valoare de un anumit tip.
Tipuri de fişiere în ACCESS
Office Access 2007 utilizează un nou format de fișier, care permite noi caracteristici precum câmpurile de căutare multivalorice, utilizarea textului îmbogățit și atașările. Principalele noi extensii de fişiere Acces sunt:
§ .accdb — înlocuiește extensia .mdb a numelui de fișier din versiunile anterioare şi este fişierul bază de date propriu-zisă. Aici se regăseşte întreg conţinutul bazei de date: datele (Tabele), legături (Relations/Relaţii), interfaţa vizuală (Formulare şi Rapoarte) şi codul (Interogări, Macro-uri şi Module);
§ .accde — înlocuiește extensia .mde a numelui de fișier din versiunile anterioare. Fişierele având această extensie sunt salvate în modul „doar în executare”, având tot codul sursă VBA eliminat. Utilizatorul unui astfel de fișier poate doar executa codul VBA și nu poate modifica nici codul şi nici design-ul formularelor sau rapoartelor;
§ .accdt —extensia de nume de fișier pentru Șabloane bază de date Access.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu