vineri, 18 noiembrie 2011

Funcţiunile sistemului de gestiune al bazei de date


Sistemul de gestiune al bazei de date (SGBD) reprezintă o interfaţă între utilizatori şi baza de date, care permite crearea, actualizarea şi consultarea bazei de date. În 1982 E.F. Codd a enunţat opt servicii listă completată ulterior cu încă două servicii pe care trebuie să le furnizeze un SGBD complet:
1. Stocarea, regăsirea şi reactualizarea datelor reprezintă funcţia fundamentală a unui SGBD. SGDB trebuie sa ascundă faţă de utilizator detaliile privind implementarea fizică internă.
2. Un catalog sistem accesibil utilizatorului. SGBD va asigura utilizatorului şi a SGBD la un catalog sistem integrat (dicţionar de date - Data Dictionary) care va conţine date despre scheme, utilizatori, aplicaţii şi reprezintă un depozit de informaţii care descrie datele din baza de date, date despre date. Catalogul sistem conţine descrierea şi localizarea datelor, denumirile, tipurile şi dimensiunile articolelor de date, denumirile relaţiilor, constrângerile de integritate asupra datelor, numele utilizatorilor autorizaţi care au acces la date, schemele externe, conceptuale şi interne, precum şi transpunerile dintre ele, statistica utilizării. Catalogul sistem permite ca informaţiile despre date să fie colectate şi gestionate central, permite ca definiţia datelor să fie accesibilă tuturor posibililor utilizatori, comunicarea fiind simplificată deoarece de sensul exact al datelor este stocat.
3. Asigurarea tranzacţiilor. Tranzacţia reprezintă o mulţime de acţiuni, realizate de un utilizator sau un program de aplicaţie prin care se accesează sau se modifică conţinutul bazei de date. Dacă o tranzacţie eşuează în timpul execuţiei baza de date va intra într-o stare de incoerenţă, motiv pentru care este necesar ca baza de date baza de date să fie readusă în stare de coerenţă care a precedat lansarea în execuţie a tranzacţia. Acesta se realizează printr-un mecanism propriu al SGBD care este capabil să anuleze modificările efectuate asupra bazei de date de tranzacţia eşuată, care nu a fost efectuată în întregime ci doar parţial.
4. Servicii de control concurente. SGBD trebuie să furnizeze un mecanism care să garanteze că baza de date este corect reactualizată atunci când mai mulţi utilizatori efectuează simultan tranzacţii asupra bazei de date. Interogarea concurentă trebuie sa fie capabilă să asigure simultan tuturor utilizatorilor aceeaşi informaţie, chiar şi în cazul reactualizării datelor şi să garanteze că nu vor avea loc interferenţe atunci când mai mulţi utilizator accesează baza de date.
5. Servicii de reconstituire. SGBD trebuie să furnizeze un mecanism propriu de reconstituire a bazei de date în cazul deteriorării datorită unei cauze interne sau externe.
6. Servicii de autorizare. SGBD trebuie să furnizeze un mecanism prin care să garanteze că doar utilizatorii autorizaţi pot accesa datele. Termenul de securitate se referă la protecţia bazei de date împotriva accesului ne-autorizat intenţionat sau accidental. Fiecare utilizator trebuie sa acceseze doar datele care îi sunt necesare şi pentru care are definit accesul autorizat.
7. Suport pentru comunicarea datelor. SGBD trebuie sa poată fi integrat într-un pachet de programe de comunicaţie din care va primi cereri sub formă de mesaje şi va răspunde în acelaşi mod.
8. Servicii de integritate. SGBD trebuie sa furnizeze mijloace care să asigure că atât datele din baza de date, cât şi modificării acestora respectă anumite reguli. Integritatea bazei de date se referă la corectitudinea şi coerenţa datelor stocate şi se exprimă în termeni de constrângeri, care reprezintă reguli de coerenţă pe care baza de date trebuie să le respecte.
9. Servicii pentru promovarea independenţei de date. SGBD trebuie să permită ca programele de aplicaţie să fie independente de structura reală a bazei de date. Pentru realizarea acestui obiectiv se utilizează mecanisme de vizualizare, sau sub-scheme externe.
10. Servicii utilitare. Serviciile utilitare asigură suport pentru administrare efectivă a bazei de date. Prin acestea se asigură suport pentru importul şi exportul de date, facilităţi de monitorizare, analiză statistică, reorganizarea datelor, realocarea spaţiului, eliminarea informaţiei perimate etc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu